تعریف هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی ، یک نوع هوش است که توسط ماشین ها ایجاد شده است ، به صورت ساده تر میتوان گفت که مجموعه ای از الگوریتم ها و تکنیک هایی است که به سیستم ها و کامپیوتر ها این قابلیت را میدهد تا با استفاده از الگو ها و داده های آماری ، عملکرد هوشمندانه ای را ارائه دهند.

هدف اصلی هوش مصنوعی شبیه سازی هوش طبیعی انسان است ، ممکن است این سوال ایجاد شود که چرا وقتی هوش طبیعی موجود است از هوش مصنوعی استفاده کنیم ؟ این نوع هوش با توجه به دسترسی های بسیار به تمامی اطلاعات جهانی و خستگی ناپذیر بودن آن ، به پیشرفت علم و تکنولوژی و... کمک شایانی کرده است .

عملکرد مثبت داروها ، روند بهبود بیماری و پیشگیری از آن ، یکی دیگر از مواردی است که این هوش در آن تاثیر داشته ، این هوش در پردازش زبان طبیعی ، پیش بینی ، تصمیم گیری ،بینایی کامپیوتر . و .... کاربردهای فراوانی دارد.


 (AI) قابلیت های هوش مصنوعی

تاریخچه هوش مصنوعی (AI)

در سال 1950، آلن تورینگ منطق دان و ریاضیدان معروف با مطرح کردن سوال "آیا ماشین ها ممکن است فکر کنند" باعث شکل گیری حوزه هوش مصنوعی شد . در سال 1956 هوش مصنوعی در دست پژوهش افراد متخصص قرار گرفت و اولین تلاش جامع برای تحقیق هوش مصنوعی آغاز شد.

با گذشت زمان در سال 1965 هوش مصنوعی به عنوان یک دانش در جهان ابداع شد ، در آن زمان بیشتر برای انجام ماشین های بازی و اثبات قضایای ریاضی بکار رفته میشد. اولین بار اصطلاح "هوش مصنوعی " توسط جان مک کارتی پدر علم ماشین ، استفاده شد. حال این علم یک رفتار هوشمندانه ابزار مصنوعی است که کاربردهای فراوانی دارد.


کاربردهای هوش مصنوعی (AI)

  • رباتیک :از این نوع هوش در ربات ها استفاده میشود تا خدمات و وظایفی را برای سهولت کارها انجام دهند ، ربات ها انواع مختلفی دارند به طور مثال رباتهای پزشکی ، ربات های صنعتی ، خانگی و... ، تمامی این ربات ها عملکردهای متفاوتی دارند.

  • سلامت و پزشکی : هوش مصنوعی در تحلیل تصاویر پزشکی مانند ام آر آی بسیار دقیق و کارآمد هستند ، تحلیل این تصاویر با دقت بالا می تواند روند بیماری و پیشگیری آن را تشخیص دهد . علاوه بر این مورد در پرونده های سلامت و مراقبت بیمار از این نوع هوش بهره میبرند که باعث میشود پزشکان به راحتی هر تمام تر به اطلاعات ریز و درشت بیمار دسترسی پیدا کنند و در صورت لزوم با یکدیگر مشورت کنند . پیش بینی نتیجه دارو ها با پروتئین نیز یکی دیگر از کاربرد های پزشکی هوش مصنوعی است که با آن میتوان داروهای بسیاری را برای بیماری ها تولید کرد.

  • تشخیص چهره : برای ثبت کارت های الکترونیکی ، ایجاد حساب در بانک ها ، ثبت مدارک شخصی و... ، از هوش مصنوعی استفاده میشود ، این روش برای جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری ها نیز بکار می آید .

  • خانه های هوشمند: خانه های بسیاری در سراسر دنیا از هوش مصنوعی استفاده میشود ، به طور مثال تنظیم نور خانه ، اب دهی گل ها ، بسته بودن پنجره ها و... را میتوان بر روی لپ تاپ یا تلفن همراه خود تنظیم کرد.

  • صنعت بانکداری : در بانک ها از هوش مصنوعی برای جلوگیری از کلاهبرداری ، تجربه مشتری ، پیش بینی رفتار مشتری ، ارزش طول عمر مشتری و.... از موارد دیگر استفاده میشود.

  • پردازش تصاویر: از این نوع هوش برای ویرایش تصاویر ، بالا بردن کیفیت عکس ها ، ایجاد دنباله عکسهاو.... استفاده می شود و علاوه بر آن تجزیه و تفسیر این تصاویر را نیز انجام میدهد.

  • پردازش زبان طبیعی : گوگل ترنسلیت یکی از موارد پردازش زبان طبیعی است ، به صورت دقیق تر میتوان گفت که ما با تمامی زبان ها می توانیم ازگوگل ترنسلیت استفاده کنیم و این نوع هوش موجود در آن به این صورت عمل میکند که زبان وارد شده تجزیه و تحلیل میشود و سپس به هر زبانی که مد نظر کاربر است پاسخ دهی انجام میشود.

  • خودروهای خودران : یکی از بهترین کاربردهای این هوش در خودروهای خودران است ، در این صنعت داده های تصویری به الگوریتم های یادگیری ماشین ارائه داده میشوند تا خودرو بدون راننده به حرکت درآید ، علاوه بر آن ربات های موجود در این صنعت مشکلات خودرو را تا حد ممکن برطرف میکنند به طور مثال محکم کردن پیچ و مهره ها...


 (AI) کاربردهای های هوش مصنوعی

نتیجه گیری

این نوع هوش یک نوع تکنیک و الگوریتم است که قابلیت تفسیر و درک را به ماشین ها میدهد، یا به زبان ساده تر هوشی است که ماشین ها ان را ایجاد میکنند تا از قابلیت های آن بتوان کیفیت زندگی و علم را بالاتر برد. کاربردهای این هوش بسیار زیاد اند که مهمترین آنها کاربردهای حوزه پزشکی ، بانکداری ، خودروهای خودران و... است . با گذشت زمان هوش مصنوعی روزبه روز پیشرفت میکند و از همه مهمتر کیفیت زندگی را بهبود میبخشد.