چت جی پی تی(Chat GPT) چیست؟


چت جی پی تی(Chat GPT)،  یک ربات هوش مصنوعی برای پرسش و پاسخ میباشد، این ربات هوش مصنوعی به عنوان یک نمونه اولیه در 30 نوامبر 2022  توسط شرکت اوپن ای آی ارائه شد، که  به دلیل پاسخ های دقیق و عملکرد سریع در حوزه های مختلف بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این ربات تولید محتوا بر پایه پردازش و تفسیر زبان طبیعی عرضه میشود و 29 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است. 

چت جی پی تی (Chat GPT)، مبتنی بر نسخه GPT-3 با مدل زبان بزرگ (LaMDA) است که متشکل از شبکه بزرگی از نورون های عصبی مصنوعی میباشد. مدل زبان چت جی پی تی بر اساس شبکه عصبی ترانسفورمر گوگل ایجاد شده است.

همچنین باید گفته شود که گوگل از همین شبکه عصبی در ساخت مدل زبان پیشرفته LaMBDA استفاده کرده است. طبق گفته گوگل ترانسفورمر مدلی را ایجاد میکند که برای خواندن کلمات آموزش دیده است و ارتباط بین کلمات را تشخیص میدهد و کلمات بعدی را پیش بینی میکند.

نوع آموزشی که در این ربات هوش مصنوعی بکار رفته، به این صورت بوده است که در ابتدا محققان این حوزه سوالات زیادی را انتخاب کرده و به این ربات دادند تا این ربات،  مجموعه سوالات و جواب ها را به صورت یک مدل داده ایجاد کند و سپس با ارائه سوالت دیگر خود به یادگیری بپردازد.

این ربات تولید محتوا،  از مقاله ها و منابع های جهانی گسترده ای برای پاسخگویی استفاده میکند، این منابع به صورت کاملا معتبر میباشند. دقت و اعتبار این پاسخ ها باعث شده افراد بسیاری هم اکنون از سراسر جهان از این ربات برای سوالات خود استفاده کنند.

این ربات مزیت های بسیاری برای تولید یک محتوا متنی در صورت های مختلف مانند داستان، اشعار و... دارد اما در کنار این مزیت ها معایبی نیز دارد که شامل تکرار الگو ها و اصطلاحات میشود به بیان ساده تر میتوان گفت که سوال های مشابه در یک حوزه ممکن است محتوای تکراری را ارائه دهد. 

 از این دیگر مشکلات این ربات این است که تعداد سوالات محدود بوده و گاهی به اشتباه پاسخی ارسال نمیشود و ربات استاپ میشود.



کاربردهای چت جی پی تی (Chat GPT)


  • جستجو و تحقیق: این ربات قابلیت های فراوانی دارد با جستجو در منابع اینترنتی و پیدا کردن اطلاعات معتبر به سرعت و دقت کامل، محتوا را در اختیار کاربران قرار میدهد.


  • سازماندهی: جت جی پی تی قابلیت سازماندهی اطلاعات را نیز دارد تا کاربران بتوانند چارچوب و ساختار مناسب را برای مقاله های خود ایجاد کنند، به طور مثال با عنوان بندی، پاراگراف بندی و لینک دهی در سازماندهی مقاله ها کمک شایانی به کاربران میکند.


  • خلاصه سازی: این ربات محتوا را به صورت خلاصه و جامع در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند به راحتی از این محتوای متنی استفاده کنند.


  •  پیشنهاد کلمات کلیدی: با تحلیل متن ها و مقالات بر روی سایت ها کلمات کلیدی پر بازدید را به نمایش میگذارد به طور مثال پر بازدید ترین کلمه کلیدی درباره کفش، خرید کفش و مشابهات ان میباشد.


  • اصلاح نوشتار و گرامر: چت جی پی تی قابلیت اصلاح نوشتار و گرامر ها را نیز دارد به این صورت که متن را برای این ربات نوشته و در پایان متن خود از این ربات می خواهید تا متن شما را اصلاح کند این قابلیت به دلیل داشتن یک الگوریتم پیشرو در این ربات میباشد.



 چت جی پی تی (Chat GPT)



از دیگر کاربردهای این ربات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوشتن داستان 
  • ساخت شعر 
  • نوشتن کد های ساده 
  • ترجمه متن یا اثر


نحوه استفاده از چت جی پی تی (Chat GPT)


هم اکنون نسخه 3.5 این ربات در دسترس عموم میباشد که ابتدا باید ثبت نام کنید. ربات چت جی پی تی برای کاربرانی که IP ایران دارند از دسترس خارج است مگر آنکه IP خود را تغییر دهید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

 این ربات در واقع بیشتر به IP سرورها دسترسی دارد بنابراین باید با عوض کردن IP خود به این ربات متصل شوید، این امر شدنی و آسان است. این ربات بر روی سیستم های مختلف اجرا میشود و مشکلی برای ثبت نام شما ایجاد نمیکند، بر روی موبایل ها، و کامپیوترها و ... میتوانید به راحتی از این ربات بهره ببرید، دقت کنید که بر روی تلفن همراه در شبکه اجتماعی تلگرام میتوانید به راحتی و بدون ثبت نام از این ربات استفاده کنید.


نتیجه گیری 


ربات هوش مصنوعی چت جی پی تی (Chat GPT)، یک ربات برای مطرح کردن پرسش و گرفتن پاسخ میباشد. این ربات هوش مصنوعی برای کاربردهای بسیاری از جمله اصلاح، ویرایش، ترجمه و... بکار می رود، در سراسر جهان از این ربات منحصر به فرد برای تولید محتوا و مقاله به زبان های مختلف استفاده میشود. الگو های یادگیری این ربات بسیار دقیق هستند و پردازش زبان طبیعی را به راحتی انجام میدهد.