تاریخچه پردازش زبان طبیعی (NLP)

اصطلاح پردازش زبان طبیعی ( Natural Language Processing) ، در سال 1950 میلادی توسط "آلن تورینگ" ارائه شد . سپس در سال 1957 در کتابی با نام "ساختار های نحوی " اثر نوام چامسکی زبان شناس آمریکایی مطرح شد اما باز هم قادر به حل مسئله نشد و فقط به صورت یک اصطلاح باقی ماند . در دهه 2010 روش های یادگیری ماشین بالاخره پردازش زبان طبیعی در شاخه یادگیری عمیق رایج شد .

پردازش زبان طبیعی(NLP) چیست؟

پردازش زبان طبیعی به معنای استفاده از مجموعه الگوریتم‌ها و تکنیک‌های رایانه ای است که برای تحلیل، تفسیر و تولید زبان طبیعی انسان ، بکار میرود. این فرایند یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی است که از یادگیری ماشین کمک میگیرد . هدف اصلی این قابلیت منحصر به فرد ، فهمیدن و پردازش متن و سخنان به صورت مشابه با چگونگی فهمیدن و پردازش آن‌ها توسط انسان است.

در این روش، کامپیوتر این قابلیت را دارد تا به صورت خودکار متون را بخواند، تفسیر کند ، سوالات را پاسخ دهد ، خلاصه کند و حتی با انسان در گفتگو تعامل داشته باشد. این قابلیت در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله تحلیل سینتکس (ساختار جملات)، تحلیل معنای کلمات و جملات ، تحلیل عصب روان شناسانه (Sentiment Analysis)، خلاصه سازی متون و تولید خودکار محتوا و...

پردازش زبان طبیعی (NLP)

کاربردهای پردازش زبان طبیعی

پردازش زبان طبیعی کاربردهای متنوعی در حوزه‌های مختلف از جمله علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی، رباتیک ، تحلیل داده‌ها و بسیاری دیگر اشاره می‌کند. در بخش زیر به برخی از کاربردهای این قابلیت اشاره خواهیم کرد :

  • تحلیل و استخراج اطلاعات: تحلیل و استخراج اطلاعات مفید از متون بلند و پرتکرار با استفاده از الگوریتم‌های پردازش زبان ، به راحتی انجام میشود. به عنوان مثال : تحلیل نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی چالشی بزرگ بوده است که با استفاده از NLP، به راحتی دسته بندی میشوند.

  • ساماندهی و خلاصه سازی:با استفاده از این قابلیت ، متن‌های بلند را به صورت خودکار ساماندهی و خلاصه میشوند. به عنوان مثال، چینش خبرنگاران در چیدمان خبرهای رسمی.

  • پاسخگویی به سوالات: با استفاده از پردازش زبان طبیعی ، سازمان های هوشمند قادر به پاسخگویی به سوالات کاربران امکان پذیر است .

  • تولید محتوا: این قابلیت برای تولید محتوا خودکار بسیار عالی است چرا که که اطلاعات مفیدی را در قالب محتوا ارائه میدهد.

  • تطبيق صدا:برای تطبیق صدا در فناوری های کامپیوتری نیز از این قابلیت استفاده میشود.

  • پشتيبانى چت بات: با استفاده از NLP چت بات ها امکان پاسخ دهی و تعامل با کاربران ایجاد میشود.

  • ترجمه ماشینی : ترجمه ماشینی جایگزینی زبان با زبانی دیگر است به عنوان مثال گوگل ترنسلیت از قابلیت پردازش زبان استفاده میکند و به تمامی زبان های ممکن کلمات را تطبیق میدهد.

پردازش زبان طبیعی (NLP)

کاربردهای پردازش زبان طبیعی در حوزه ها

کاربرد های پردازش زبان در بسیاری از حوزه ها نقش بسیار مهمی دارد که برای تحلیل اسناد از آن استفاده میشود ، بعد از تحلیل اسناد و مدارک توسط این فناوری می توان با هوش مصنوعی قابلیت های زیادی را ایجاد کرد که باعث پیشرفت در تمامی حوزه ها شود.

  • حوزه پزشکی
    این فناوری به پزشکان و مراقبان سلامت میکند تا مرتب سازی اسناد ، پیشگیری از خطرات احتمالی و پیش بینی و تشخیص بیماری ها را به راحتی در اختیار داشته باشند. با این قابلیت مراقبت های سلامتی برای بیمار و پزشکان نیز اسانتر است چرا که دسترسی پزشکان به مدارک و سوابق بیمار سریع تر شده .

  • حوزه بازاریابی
    در حوزه بازاریابی فناوری هایی مثل چت بات ها ، دستیارهای صوتی ، تجزیه و تحلیل احساسات کاربران ، رونویسی ماشینی بسیار کاربرد دارد چرا که تعامل با مشتریان یکی از مهم ترین اقداماتی است که یک کسب و کار به آن نیاز دارد .

  • حوزه بانکداری
    در این حوزه پردازش زبان به بررسی اسناد کمک بسزایی میکند ، علاوه بر آن در سیستم های بانکداری میتوان با کمک این قابلیت رفتارهای مشتری را تحلیل کنند تا بتوانند با سیستم های توصیه گر و پیشنهادات را به مشتریان خدمات ارائه دهند .

  • حوزه تجارت
    در حوزه تجارت از این فناوری برای درک زبان و پرسش های کاربران استفاده می شود ،سازمان ها برای پردازش زبان انسانی از گراف دانش سفارشی استفاده میکنند که این فناوری برای هر برنامه به صورت مجزا عمل میکند که برای مشتریان و کسب و کارها بسیار کاربرد دارد.

  • حوزه رباتیک
    در حوزه رباتیک ، استفاده از این فناوری بسیار مرسوم است . بسیاری از ربات ها از این فناوری برای تعامل با انسان ها استفاده میکنند تا سئوالات و پاسخ دهی مناسبی را به انسان ها ارائه دهند.

خلاصه مقاله

پردازش زبان طبیعی ، مجموعه ای از فرایند ها و الگوریتم هایی است که قابلیت درک زبان طبیعی انسان را برای کامپیوتر ها ممکن می سازد ، از این فناوری در بخش های بسیار زیادی از جمله ، بانکدارها ، مراقبت های پزشکی ، بازاریابی و .... استفاده می شود .

علاوه بر آن باید گفته شود که این قابلیت یکی از مهم ترین کاربرد های هوش مصنوعی است که با کمک یادگیری ماشین انجام میشود و در خصوص حوزه پزشکی بسیار کاربرد داشته و در سراسر جهان بیشترین استفاده از این فناوری در حوزه پزشکی میباشد.