تعریف هوش مصنوعی (AI)


هوش مصنوعی، یک نوع هوش است که توسط ماشین ها ایجاد شده است، به صورت ساده تر میتوان گفت که مجموعه ای از الگوریتم ها و تکنیک هایی است که به سیستم ها و کامپیوتر ها این قابلیت را میدهد تا با استفاده از الگو ها و داده های آماری، عملکرد هوشمندانه ای را ارائه دهند.

هدف اصلی هوش مصنوعی شبیه سازی هوش طبیعی انسان است، ممکن است این سوال ایجاد شود که چرا وقتی هوش طبیعی موجود است از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟ این نوع هوش با توجه به دسترسی های بسیار به تمامی اطلاعات جهانی و خستگی ناپذیر بودن آن، به پیشرفت علم و تکنولوژی و... کمک شایانی کرده است.

عملکرد مثبت داروها، روند بهبود بیماری و پیشگیری از آن، یکی دیگر از مواردی است که این هوش در آن تاثیر داشته، این هوش در پردازش زبان طبیعی، پیش بینی، تصمیم گیری، بینایی کامپیوتر و .... کاربردهای فراوانی دارد.



 (AI) قابلیت های هوش مصنوعی



تاریخچه هوش مصنوعی (AI)


در سال 1950، آلن تورینگ منطق دان و ریاضیدان معروف با مطرح کردن سوال "آیا ماشین ها ممکن است فکر کنند؟" باعث شکل گیری حوزه هوش مصنوعی شد. در سال 1956 هوش مصنوعی در دست پژوهش افراد متخصص قرار گرفت و اولین تلاش جامع برای تحقیق هوش مصنوعی آغاز شد.

با گذشت زمان در سال 1965 هوش مصنوعی به عنوان یک دانش در جهان ابداع شد، در آن زمان بیشتر برای انجام ماشین های بازی و اثبات قضایای ریاضی بکار رفته میشد. اولین بار اصطلاح "هوش مصنوعی " توسط جان مک کارتی پدر علم ماشین، استفاده شد. حال این علم یک رفتار هوشمندانه ابزار مصنوعی است که کاربردهای فراوانی دارد.


کاربردهای هوش مصنوعی (AI)


  • رباتیک: از این نوع هوش در ربات ها استفاده میشود تا خدمات و وظایفی را برای سهولت کارها انجام دهند، ربات ها انواع مختلفی دارند به طور مثال ربات های پزشکی، ربات های صنعتی، خانگی و... ، تمامی این ربات ها عملکردهای متفاوتی دارند.


  • سلامت و پزشکی: هوش مصنوعی در تحلیل تصاویر پزشکی مانند ام آر آی بسیار دقیق و کارآمد هستند، تحلیل این تصاویر با دقت بالا می تواند روند بیماری و پیشگیری آن را تشخیص دهد. علاوه بر این مورد در پرونده های سلامت و مراقبت بیمار از این نوع هوش بهره میبرند که باعث میشود پزشکان به راحتی هر تمام تر به اطلاعات ریز و درشت بیمار دسترسی پیدا کنند و در صورت لزوم با یکدیگر مشورت کنند. پیش بینی نتیجه دارو ها با پروتئین نیز یکی دیگر از کاربرد های پزشکی هوش مصنوعی است که با آن میتوان داروهای بسیاری را برای بیماری ها تولید کرد.


  • تشخیص چهره: برای ثبت کارت های الکترونیکی، ایجاد حساب در بانک ها، ثبت مدارک شخصی و... از هوش مصنوعی استفاده میشود، این روش برای جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری ها نیز بکار می آید. 


  • خانه های هوشمند: خانه های بسیاری در سراسر دنیا از هوش مصنوعی استفاده میشود، به طور مثال تنظیم نور خانه، اب دهی گل ها، بسته بودن پنجره ها و... را میتوان بر روی لپ تاپ یا تلفن همراه خود تنظیم کرد.


  • صنعت بانکداری: در بانک ها از هوش مصنوعی برای جلوگیری از کلاهبرداری، تجربه مشتری، پیش بینی رفتار مشتری، ارزش طول عمر مشتری و.... از موارد دیگر استفاده میشود.


  • پردازش تصاویر: از این نوع هوش برای ویرایش تصاویر، بالا بردن کیفیت عکس ها، ایجاد دنباله عکس ها و.... استفاده می شود و علاوه بر آن تجزیه و تفسیر این تصاویر را نیز انجام میدهد.


  • پردازش زبان طبیعی: گوگل ترنسلیت یکی از موارد پردازش زبان طبیعی است، به صورت دقیق تر میتوان گفت که ما با تمامی زبان ها می توانیم از گوگل ترنسلیت استفاده کنیم و این نوع هوش موجود در آن به این صورت عمل میکند که زبان وارد شده تجزیه و تحلیل میشود و سپس به هر زبانی که مد نظر کاربر است پاسخ دهی انجام میشود.


  • خودروهای خودران: یکی از بهترین کاربردهای این هوش در خودروهای خودران است، در این صنعت داده های تصویری به الگوریتم های یادگیری ماشین ارائه داده میشوند تا خودرو بدون راننده به حرکت درآید، علاوه بر آن ربات های موجود در این صنعت مشکلات خودرو را تا حد ممکن برطرف میکنند به طور مثال محکم کردن پیچ و مهره ها...


 (AI) کاربردهای های هوش مصنوعی




نتیجه گیری 


این نوع هوش یک نوع تکنیک و الگوریتم است که قابلیت تفسیر و درک را به ماشین ها میدهد، یا به زبان ساده تر هوشی است که ماشین ها آن را ایجاد میکنند تا از قابلیت های آن بتوان کیفیت زندگی و علم را بالاتر برد. کاربردهای این هوش بسیار زیاد اند که مهمترین آنها کاربردهای حوزه پزشکی، بانکداری، خودروهای خودران و... است. با گذشت زمان هوش مصنوعی روزبه روز پیشرفت میکند و از همه مهمتر کیفیت زندگی را بهبود میبخشد.